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  • The imperfection of an extraordinary trilogy, as the one created by Agota Kristof, is that her first book is not only a pure crystal but its sharp style makes more redundant the two later books.
    But The Notebook with the "mechanical movements", the inhuman and distilled children, it is able to render living a process that compresses and expresses the single.
    Every twin thing has the virtue of being exceptional, and the defect of disguising. We disguise ourselves with the identical things, drawing correspondences, just for distinguishing from what we were few second before. The Other "me" who looks like me - and it's passed over, he is my twin and me, as a such, I need to change. And so the way of the twins becomes an articulate and meticulous escape, made of lies in a world where truth is useless.

    "The patrol moves off. We say: Go on, Father. We have twenty minutes before the next patrol arrives." Father puts the two boards under his arm, he moves forward, he places one of the boards against the fence, he climbs up. We lie face down behind the big tree, we cover our ears with our hands, we open our mouths. There is an explosion. We run to the barbed wire with the other two boards and the linen sack. Father is lying near the second fence. Yes, there is a way to get across the frontier: it's to make someone else go first. Picking up the linen sack, walking in the footprints and then over the inert body of our Father, one of us goes into the other country. The one who is left goes back to Grandmother's house."

    What is left, it will be back: the difference. Each country has its own exchange: money (lunar and solar); barriers are psychological walls that delimit mental worlds, that are watched over by archetypal guardians. The father must die.
    "We open our mouth. There is an explosion"; everyday the spirit does not manifest with less.




    Il difetto di una straordinaria trilogia come quella creata da Agota Kristof, è che il primo libro non solo è un cristallo perfetto, ma il suo stile secco rende ridondanti i due libri successivi.
    Eppure The Notebook nei suoi "movimenti meccanici", bambini distillati e inumani, è capace di render vivo un processo che comprime ed esprime il singolo.
    Ogni cosa gemella ha virtù nel distinguersi, e vizio nel camuffarsi. Ci si camuffa da cose identiche, tracciando corrispondenze, solo per distinguerci da quello che eravamo qualche secondo prima. L'Altro "me", che mi assomiglia - ed è passato, mi è gemello e io in quanto tale ho la necessità di cambiare. Ed ecco che il percorso dei gemelli diventa una fuga articolata e meticolosa, fatta di bugie in un mondo la cui verità è inutile.

    "La pattuglia si allontana. Diciamo: Avanti, Padre. Abbiamo venti minuti prima dell’arrivo dell’altra pattuglia. Padre prende le due assi sotto le braccia; avanza, posa una delle assi contro la barriera, sale. Ci corichiamo pancia a terra dietro il grosso albero, ci tappiamo le orecchie con le mani, apriamo la bocca. C’è un’esplosione. Corriamo fino al reticolato con le altre due assi e il sacco di tela. Nostro Padre è coricato vicino alla seconda barriera. Sì, c’è un solo mezzo per attraversare la frontiera: consiste nel far passare qualcuno davanti a sé. Prendendo il sacco di tela, camminando sulle tracce dei passi, poi sul corpo inerte di nostro Padre, uno di noi se ne va nell’altro paese. Quello che resta torna in casa di Nonna."

    Quello che resta torna indietro: la differenza; Ogni paese ha un suo cambio: la moneta (lunare e solare); Le barriere sono mura psichiche che delimitano mondi mentali, sorvegliate da custodi archetipali. Il padre deve morire.
    "Apriamo la bocca. C'è un'esplosione"; lo spirito ogni giorno non si manifesta con meno.
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